FourApps
  • Home
  • Nieuws
  • Apps
    • Mobile App
  • Websites
  • Vacature
  • Contact
In 2012 werden er in Nederland 1.400.000 smartphones verkocht. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. Daarmee zit ook het gebruik
van mobiele applicaties in de lift. Het valt niet te ontkennen: mobile marketing wordt een serieuze zaak, voor zover het dat niet al is. Maar hoe ga je je
informatie via dit medium beschikbaar maken? Kies je voor een app of een mobiele website? En waarom?

Als je als organisatie aan de slag wil met mobile marketing, sta je al snel  voor de vraag: hoe ga ik mijn informatie ontsluiten? Daarvoor zijn op het
ogenblik twee mogelijkheden:
 

  • Via een mobiele versie van een website, die iemand via de browser van zijn
    smartphone bekijkt.

  • Via een applicatie (‘app’) die een gebruiker op zijn telefoon
    installeert.

In dit artikel bespreek ik de voor- en nadelen van beide opties.


Mobiele websites
Een mobiele website is feitelijk niets anders dan een ‘gewone’ website. Het
enige verschil is dat de mobiele variant is geoptimaliseerd voor het gebruik op
een klein scherm. Een mobiele site is niet per sé nodig; de meeste smartphones
kunnen gewone sites ook tonen in hun browser.

De
gewone website van nu.nl en de mobiele versie ervan naast
elkaar
Voordelen mobiele websites
Ten opzichte van zijn ‘grote broer’, heeft de mobiele website twee
belangrijke voordelen:



  • Gebruikservaring – Het gebruik van een gewone website kan erg
    bewerkelijk zijn op een mobiele telefoon. Je bent als gebruiker veel aan het in-
    en uitzoomen op je scherm om het overzicht te houden en bijvoorbeeld het klikken
    op een link kan erg ‘priegelig’ aanvoelen. Omdat een mobiele website is
    geoptimaliseerd voor een klein scherm, zal de gebruikservaring hierbij beter
    zijn.

  • Snelheid – Een gewone website heeft vaak veel grafische elementen
    (afhankelijk van het ontwerp van de site). Aangezien de gebruiker via zijn
    telefoon meestal aangewezen is op een tragere verbinding , kan het laden van de
    site lang duren. Bij een mobiele website wordt hier rekening mee gehouden,
    waardoor de benodigde informatie sneller gedownload wordt.

Vergeleken met een app heeft een mobiele site ook voordelen:



  • Bereik – Een mobiele website is te benaderen via alle smartphones.
    De gebruiker kan de site op elk willekeurig mobiel platform (besturingssysteem)
    via zijn browser bekijken. Een mobiele site heeft dus een groter bereik dan een
    app.

  • Ontwikkel – en onderhoudskosten – Omdat een mobiele website
    platformonafhankelijk is, hoef je maar één keer te ontwikkelen en de software
    maar op één plek te onderhouden. Dat scheelt een hoop in de kosten.

  • Onafhankelijkheid van app-store eigenaren – In sommige gevallen –
    dit geldt niet voor alle platforms – ben je als leverancier en gebruiker
    afhankelijk van de grillen van de eigenaar van de app store van het betreffende
    platform. Zo verwijderde Apple onlangs
    duizenden applicaties uit hun iPhone app store vanwege ‘aanstootgevende inhoud’.
    Als je als organisatie net voor veel geld een app hebt laten ontwikkelen, is dat
    behoorlijk zuur.

Nadeel mobiele websites
Een mobiele website heeft echter ook één belangrijk nadeel: de waardevolle
functionaliteiten van de smartphones, zoals GPS of de camera, kunnen niet
gebruikt worden. En het zijn nou juist deze functionaliteiten die vaak de
toegevoegde waarde bieden. Je kan de gebruiker bijvoorbeeld stimuleren in zijn
impulsaankoop door gebruik te maken van de GPS functionaliteit en hem te
attenderen op aanbiedingen als hij langs je winkel loopt (location based
services). Maar ook de camera, die elk toestel tegenwoordig heeft, biedt veel
mogelijkheden. Je kan de gebruikers bijvoorbeeld QR-codes laten scannen in een
magazine, of op een abri, om hem zo naar je website te leiden.


Update @ 3-3-2009:
Bas Leenders wijst mij er net op dat GPS al wel
ondersteund wordt in browsers op de iPhone (vanaf iPhone OS 3.x) en Android.
Dank!

De
app-versie van nu.nl
Apps
Een app is een stukje software dat een gebruiker moet downloaden en op zijn
smartphone moet installeren voordat hij het kan gebruiken. Deze software is
specifiek voor het mobiele platform van de smartphone van de gebruiker
geschreven. Als iemand bijvoorbeeld een iPhone heeft, kan hij alleen de apps uit
de App-store van Apple
installeren, en niet de apps uit de Android Market van Google of de
Ovi-store van Nokia.


Voordelen apps
Apps hebben een aantal voordelen ten opzichte van mobiele (en daarmee meteen
ook ten opzichte van gewone) websites:



  • Geavanceerde functionaliteiten – Met een app kan je gebruik maken
    van de functionaliteiten die een smartphone aan boord heeft. Bijvoorbeeld GPS om
    location based services mogelijk te maken. Of de camera, die elk toestel
    tegenwoordig heeft, om QR-codes te scannen en andere
    vormen van augmented reality mogelijk
    maakt. Zo zou nu.nl in hun app het weerbericht of de file-informatie kunnen
    aanpassen aan de locatie van de gebruiker (bij mijn weten doen ze dat overigens
    niet).
Voorbeelden
van gebruik van smartphone-functionaliteiten: augmented reality, GPS en het
scannen van QR-codes

  • User interface – Je hebt met een app meer controle over de user
    interface en hoeft geen rekening te houden met de beperkingen van browsers of de
    geldende webstandaarden. Dat kan de gebruikservaring ten goede komen.

  • Snelheid – Alleen de content hoeft van het net gehaald te worden.
    De grafische elementen zijn al gedownload bij het installeren van de app.
    Daardoor kan de inhoudelijke informatie sneller getoond worden dan bij een
    mobiele of een gewone website. Dat is bijvoorbeeld handig bij diensten waarbij
    er een constante stroom van nieuwe informatie is.

  • Dichtbij de gebruiker – Als app-aanbieder ben je altijd aanwezig op
    de desktop van de gebruiker. Je verovert een plekje op een, voor de meeste
    mensen, zeer persoonlijk apparaat en bent dus maar één vingerbeweging verwijderd
    van direct interactie.

Nadelen apps
Het nadeel van de keuze voor een app, is dat het niet makkelijk te bepalen is
voor welk mobiel platform je de app gaat ontwikkelen. Tot nu toe stond ‘mobile
marketing’ misschien nog min of meer gelijk aan ‘een iPhone app ontwikkelen’.
Dat is het platform dat de afgelopen jaren op dat gebied voorop liep. Maar de
concurrentie neemt langzaam toe. Zo is Google’s platform ‘Android’ sterk in
opkomst. Als de ingezette groei zo doorgaat, dan zal Android iPhone OS in 2012 voorbij streven. Daarnaast
presenteerde Microsoft onlangs zijn nieuwe mobiele platform: Windows Phone 7 Serie. Het oude
Windows Mobile liep hopeloos achter en met deze nieuwe versie wil Microsoft weer
een grotere rol gaan spelen op de smartphone markt. En op de zakelijke markt is
BlackBerry van oudsher de grootste speler.

Enkele
mobiele platforms. V.l.n.r.: Symbian OS, iPhone OS, BlackBerry OS, Windows Phone
7 Serie en Google Android
Naast de diversificatie van de platforms, is er ook steeds meer kritiek op
Apple, vanwege het gesloten karakter van hun app store. Dat wordt niet door
iedereen gewaardeerd. Inmiddels proberen enkele spelers uit de telecomindustrie
een vuist te maken tegen Apple door
hun eigen app store te beginnen.


Kortom, daar waar je tot nu toe wellicht nog kon zeggen ‘de consumentenmarkt
heeft een iPhone’ en ‘de zakelijke markt heeft een BlackBerry’, zal dat nu
steeds diffuser worden. De smartphone markt gaat onoverzichtelijker worden en de
gebruikers zullen over steeds meer platforms verdeeld zijn.


Het concept en de doelgroep bepalen de keuze
Bedenk dus van tevoren goed op welke manier je je doelgroep wil bereiken. En
onderzoek van welke mobiele platforms je doelgroep gebruik maakt, bijvoorbeeld
via je webstatistieken. Google Analytics heeft hier zelfs een apart onderdeel
aan gewijd.

Google
Analytics biedt de mogelijkheid in te zoomen op het bezoek via mobile
devices
Is het duidelijk op welk(e) platform(s) je doelgroep zich bevindt en is het
gebruik van bijvoorbeeld GPS essentieel voor je concept? Kies dan voor een app
op het platform dat populair is bij je doelgroep. Is het echter belangrijk om
een zo breed mogelijk publiek aan te spreken en is het hebben van ‘fancy
functionaliteiten’ daar ondergeschikt aan? Kies dan voor een mobiele versie van
je website. Aan de andere kant moet je je hier ook weer niet blind op staren:
als je de killer-app hebt, dan komt de doelgroep vanzelf.


Het valt te verwachten dat je met de mobiele versies van websites in de
toekomst ook gebruik kan maken van de functionaliteiten van smartphones. Maar
voorlopig is dat nog niet het geval. Wil je dus nu zeker weten dat je niemand
mist en de gebruiker nieuwe, leuke en nuttige functionaliteiten bieden? Ga dan
voor de full-monty: een mobiele versie van je website en een app voor elk
platform.

  • Home
  • Nieuws
  • Apps
    • Mobile App
  • Websites
  • Vacature
  • Contact